Når samarbejde med skolen er svært - forbered dig til skole-hjem samtalen
- Rikke Kaalund
- for 3 dage siden
- 2 min læsning
Opdateret: for 1 dag siden
Er samarbejdet mellem skole og hjem svært ?
Husk at udgangspunktet er, at alle gerne vil hjælpe barnet. Synet på barnet kan dog være forskelligt. Derfor er det en balancegang, når der skal tales om et barns trivsel og udfordringer.
Du kan tage ansvar for dit bidrag til samtalen og stemningen ved at forberede dig godt.
Det kan være udfordrende, når samarbejdet mellem forældre og skole ikke fungerer, som man håber. Måske føler man sig ikke hørt, måske oplever man, at bekymringer bliver afvist, eller at samtalerne bliver fastlåste.
Det vigtigste at huske er, at begge parter som regel vil det samme: at barnet trives og lærer.
Hvad kan du gøre som forælder?
Skole-hjem samtalen - bidrag til det gode samarbejde
• Forbered samtaler godt: Skriv dine bekymringer ned og prøv at formulere dem konkret og roligt. Beskriv, hvad du oplever, og vær åben for, at dit barn kan have forskellige mønstre efter hvor det er.
• Spørg nysgerrigt: Stil åbne spørgsmål som “Hvordan oplever I mit barn i klassen?” eller “Hvad tænker I kunne hjælpe?”. Det åbner ofte op for dialog i stedet for modstand.
• Anerkend lærerens rolle: Vis, at du respekterer deres faglighed, selvom I er uenige. En lærer er en vigtig voksen i dit barns liv.
• Vær ærlig og tydelig: Hvis du føler dig misforstået eller overhørt, så sig det stille og klart. Sig også gerne hvad du finder svært. Mange konflikter handler om manglende forståelse – ikke ond vilje.
• Involver andre, hvis det er nødvendigt: Hvis dialogen bliver for svær, kan du bede om at få en anden med til samtalen – f.eks. en inklusionsvejleder, pædagogisk leder, AKT-person eller en børnecoach.
• Følg op: Lav klare aftaler og bed om, at de bliver skrevet ned i et referat. Det skaber tryghed og ansvar på begge sider.

Et svært samarbejde er ikke en fiasko – det er en del af en proces, når mennesker med forskellige perspektiver skal arbejde sammen.
Det vigtigste er at holde fast i kontakten og finde løsninger sammen – for barnets skyld.
Comments