top of page

Børneopdragelse – ansvaret mellem hjem og skole

  • Forfatters billede: Rikke Kaalund
    Rikke Kaalund
  • 3. nov.
  • 3 min læsning

Opdateret: 19. nov.


Flere lærere oplever i dag, at børn i stigende grad diskuterer skolens regler – som at man skal sidde på sin stol, være stille, række hånden op eller finde sine bøger frem. Men disse regler bør ikke være til diskussion. De er en forudsætning for, at undervisningen kan fungere, og at alle børn kan trives.


Derfor bør grundlæggende opdragelse være på plads hjemmefra. Når et barn gentagne gange udfordrer de basale regler, er det vigtigt, at forældrene kontaktes, så de kan tale med barnet om, at skolens rammer ikke kan ændres – de er en præmis for at gå i skole. Selvom forældrene ikke oplever samme problemer hjemme, bør de lytte og have tiltro til at lærernes oplevelser er rigtige og tage imod invitation til samarbejde om at ændre uhensigtsmæssig adfærd.


At opdrage et barn er et fælles ansvar mellem hjem og skole. Forældre og lærere har forskellige roller, men vi har det samme mål: at støtte barnet i at udvikle sig, trives og lære.


Børneopdragelse ansvaret mellem hjem og skole
Hvem har ansvaret for at børn kan indgå i fællesskaber?

Forældrenes ansvar i børneopdragelse

Forældrene er barnets første og vigtigste lærere. Det er i hjemmet, barnet lærer, hvordan man opfører sig, viser respekt og tager ansvar. Forældrenes rolle i børneopdragelsen handler om at:


  • Skabe tryghed og tydelige rammer. Børn har brug for kærlige voksne, der viser vejen og sætter grænser.

  • Lære barnet ansvar. At komme til tiden, rydde op efter sig selv og tale ordentligt er grundlæggende sociale færdigheder.

  • Støtte skolens arbejde. Når forældre viser interesse for skolen, lektierne og barnets læring, styrker det barnets motivation.

  • Være rollemodeller. Børn spejler sig i forældrene – både i måden de taler på, og i hvordan de håndterer udfordringer.


Et barn, der møder klare værdier og stabile rammer hjemme, har lettere ved at fungere i skolens fællesskab.


Skolens opgave i forhold til børneopdragelse

Skolens rolle er at uddanne og danne. Lærerne skal skabe rammer, hvor børn kan lære, samarbejde og udvikle sig både fagligt og socialt. Skolens ansvar er at:

  • Sikre et trygt læringsmiljø. Alle børn skal føle sig velkomne og respekterede.

  • Støtte barnets sociale udvikling. Eleverne lærer at samarbejde, vise empati og tage hensyn.

  • Give faglig undervisning. Skolen skal skabe lyst til læring og give eleverne mod på at prøve nyt.

  • Kommunikere tydeligt med hjemmet. Et åbent samarbejde mellem skole og forældre gør det lettere at støtte barnet helhedsorienteret.


Skolen erstatter ikke forældrenes opdragelse, men bygger videre på det fundament, der skabes i hjemmet.


Samarbejde mellem hjem og skole

Et godt samarbejde mellem forældre og skole er nøglen til, at børn trives og lærer bedst. Når hjem og skole taler samme sprog, bliver det lettere for barnet at forstå, hvad der forventes.

Et stærkt samarbejde kræver:


  • gensidig respekt og tillid

  • åben og ærlig kommunikation

  • fælles værdier omkring ansvar og adfærd


Og vigtigst af alt: Stol på, at lærerne vil dit barn det bedste. De ser barnet i en anden sammenhæng end hjemme og har erfaring med, hvordan barnet bedst trives – både som individ og som del af klassefællesskabet. Lærerne arbejder hver dag for at skabe et miljø, hvor alle børn får mulighed for at udvikle sig, lære og være en del af et trygt fællesskab.


Hvorfor er er det svært?

Der kan være flere grunde til at det er blevet sværere få ro i klasserne.

Hvis tiden i børnehaven har været præget af underbemanding, har børnene skulle klare flere ting selv. De har måske ikke fået guidning i at indgå i fællesskabet og i at løse konflikter på en god måde.

Måske lytter forældre mere ukritisk til deres børns fortællinger fra skoledagen. Der er fokus på det enkelte barn og ikke på barnets og forældrenes bidrag til fællesskabet.

Måske er den autoritet lærerne tidligere besad skredet til at der lyttes mere til barnet end til læreren.

Måske har vores ageren på sociale medier, gjort, at vi som forældre synes, at det er blevet mere ok, at ytre os til lærerne med gode råd og kritik - og måske i et hårdt sprog.


Forskellighed og fælles retning

Familier er forskellige, og der findes ikke én rigtig måde at opdrage på. Men det er afgørende, at både hjem og skole står sammen om de grundlæggende værdier: respekt, ansvar og fællesskab.

Børn, der mærker, at de voksne samarbejder og bakker hinanden op, får bedre muligheder for at udvikle sig – både som mennesker og som elever.



 
 
 

Kommentarer


Coach Rikke Kaalund, 8541 Skødstrup Tlf: 5052 3268 CVR nr: 42352055 Persondatapolitik

bottom of page