Trivselshistorier: Den personlige historie som redskab - når ord åbner for trivsel
- Rikke Kaalund
- 5. okt.
- 2 min læsning
Et vigtigt redskab, når jeg arbejder med coaching af børn og unge, er Trivselshistorier. Historierne fungerer som et spejl – et trygt sted, hvor barnet kan genkende sig selv, opdage sine følelser og finde nye måder at forstå sig selv og sine reaktioner på.

Hvad er en Trivselshistorie?
En Trivselshistorie er en kort, personlig fortælling, jeg skriver til hvert barn og til hver session. Historien tager udgangspunkt i barnets oplevelser, følelser og temaer fra vores samtaler. Nogle gange kommer barnet selv med forslag til, hvad næste historie skal handle om. Andre gange foreslår jeg et tema ud fra det, vi har talt om, og det barnet har oplevet.
Trivselshistorierne tager altid udgangspunkt dér, hvor barnet er – både følelsesmæssigt og udviklingsmæssigt. Jeg tilpasser længde, lix-tal og sprogbrug til barnets alder og kognitive niveau, så fortællingen bliver tilgængelig, meningsfuld og genkendelig.
Hver historie er illustreret, så barnet får en ekstra indgang til universet. Billederne skaber nysgerrighed og gør det lettere for barnet at relatere til fortællingen – også for dem, der forstår bedst gennem visuelle indtryk.
Hvordan vi arbejder med den personlige trivselshistorie
Når jeg læser historien højt, lytter barnet altid med stor interesse. Efterfølgende spørger jeg:
“Er der noget i historien, du kan genkende?”
Det er der næsten altid. Netop i genkendelsen – begynder vores samtale. Barnet får ord for sine oplevelser, og vi kan sammen udforske tanker, følelser og handlemuligheder på en tryg og kreativ måde.
Ofte opdager barnet eller den unge, at de ikke er alene med deres problem. Det, der før føltes svært eller skamfuldt, bliver pludselig noget genkendeligt og menneskeligt. Det giver lettelse og åbner for nye tanker hos barnet.

Eksempler på Trivselshistorier
Jeg har indtil nu skrevet Trivselshistorier med overskrifter som:
Når jeg savner …hvad kan jeg gøre?
Jeg føler mig udenfor – hvornår er det OK og ikke OK
Hvorfor kan et ord eller en sætning betyde flere ting?
Jeg har ondt i maven, og ikke ved hvorfor
Jeg er bekymret for min far, når jeg er hos min mor
Når jeg ikke kan falde i søvn
Hvorfor kan og skal alle i klassen ikke det samme?
Disse historier åbner for refleksion og dialog om emner, der kan være svære at sætte ord på.De hjælper barnet med at forstå sig selv og sine reaktioner og giver mig som coach et stærkt udgangspunkt for den videre samtale.
Hvorfor den personlige trivselshistorier virker i coaching af børn og unge
Børn og unge spejler sig naturligt i fortællinger. Når de hører en historie, der minder om deres egen oplevelse, føler de sig set og forstået. Det skaber ro, tillid og et fælles sprog for trivsel.
Trivselshistorier gør det muligt at arbejde med svære emner på en blid og respektfuld måde – altid med udgangspunkt i barnets egen virkelighed.
Om mig
Rikke Kaalund Jeg er coach for børn og unge med fokus på trivsel · 8541 Skødstrup
Køb en historie med arbejdsspørgsmål klar til hjemmebrug eller book et forløb til dit barn i webshoppen
Jeg hjælper børn og unge med at styrke deres trivsel, selvværd og mod gennem samtale, fortælling og nærværende relationer. Mit udgangspunkt er altid barnets eget perspektiv – for forandring starter, når barnet føler sig set, hørt og forstået.
Kommentarer